«فراخوان ۳۰۰هزار نفری؛ شهروندان اسرائیلی در حال بازگشت به خانه برای پیوستن به ارتش و جنگ در غزه هستند». این عنوان، ۱۸ مهر، تنها سه روز پس از آغاز طوفان‌الاقصی بر خروجی عمده رسانه‌های غربی خودنمایی می‌کرد.

بدو نایست!

به گزارش قدس آنلاین، همزمان تصاویر گسترده از صف کشیدن صهیونیست‌ها در فرودگاه‌ها برای رفتن به فلسطین اشغالی زینت‌بخش خبرگزاری‌ها در آمریکا و اروپا بود. با این حال، شاید آن هنگام که آن‌ها در راستای شانتاژ خبری و حمایت از ارتش اشغالگر این‌گونه بی‌پروا تیتر زده و رفتار می‌کردند هرگز فکرش را هم نمی‌کردند روزی ماشین جنگی تا بن دندان مسلح اسرائیل مقابل ۳۰هزار رزمنده حماس، زمینگیر و در باتلاق غزه گرفتار شود.
حال ۱۰ ماه از جنگ در غزه گذشته؛ با کنار رفتن جو روانی اولیه و حاکم شدن فضای ترس بر اشغالگران، دیگر نه تنها از آن اشتیاق برای پیوستن به ارتش خبری نیست بلکه صهیونیست‌ها به دنبال هر سوراخ سمبه‌ای برای فرار از صحنه نبرد می‌گردند.

در این وانفسا امروز چالش کمبود سرباز در ارتش کودک‌کش به سطح هشدار رسیده، به‌گونه‌ای که فرماندهان نظامی روز گذشته در نشستی با مقامات کابینه، لایحه افزایش خدمت نظامی تا سه سال را پیش کشیدند! این در شرایطی است که با فرسایشی شدن جنگ، شاهد گسترش مخالفت‌ها با سربازگیری اجباری در ارتش اشغالگر و نافرمانی میان نیروهای ذخیره، شورش یهودیان افراطی حریدی و درخواست گسترده میان افسران صهیونیست برای بازنشستگی پیش از موعد هستیم.

سایه ناامیدی در جنگ فرسایشی

بدو نایست!


محسن پاک‌آیین، کارشناس تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس در ارزیابی این چالش، با بیان اینکه امروز ارتش رژیم صهیونیستی در حالت یأس و ناامیدی کامل قرار دارد، گفت: پس از گذشت ۱۰ماه از نبرد طوفان‌الاقصی و فرسایشی شدن جنگ، نظامیان اشغالگر علاوه بر خستگی و ناامیدی از پیروزی با مشکلات و بیماری‌های روانی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، چراکه تا امروز تل‌آویو به هیچ یک از اهداف خود در غزه و حتی رفح دست نیافته است. همین مسئله سبب کناره‌گیری بسیاری از فرماندهان ارشد رژیم صهیونیستی از ارتش شده و این روند روی سربازان و نیروهای ذخیره تأثیر زیادی گذاشته و موجب فرار آن‌ها از حضور در میدان نبرد شده است.

دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد: باید توجه داشت تمام کشتار و نسل‌کشی که رژیم صهیونیستی تا امروز در غزه و رفح انجام داده، توسط نیروی هوایی ارتش بوده، چراکه نیروی زمینی اسرائیل قابلیت جنگ در برابر رزمندگان مقاومت حماس را ندارد. رژیم برای جبران تأمین نیروی انسانی خود راهکار مؤثری ندارد، چراکه ساختار اطلاعاتی، امنیتی و نظامی در ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی توسط محور مقاومت از بین رفته است.

وی درخصوص فرسایشی و نزدیک شدن جنگ غزه به یک سالگی خود و پیامدهای آن برای رژیم صهیونیستی، گفت: ارتش رژیم صهیونیستی در ۸۰سال گذشته همواره از حضور در جنگ‌های طولانی و فرسایشی فرار و سعی می‌کرد حوزه درگیری‌های نظامی خود را از سرزمین‌های اشغالی خارج نکند، اما جنگ هفتم اکتبر همانند یک باتلاق ارتش رژیم صهیونیستی را گرفتار کرد و هرچه به سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی نزدیک شویم شاهد کاهش توان نظامی ارتش اسرائیل در برابر محور مقاومت خواهیم بود.

چالش بزرگ با حریدی‌ها

بدو نایست!


ناصر ترابی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس در ارزیابی این چالش در ارتش رژیم صهیونیستی، گفت: با توجه به فرسایشی شدن جنگ در غزه و شکست‌های مکرری که رژیم از محور مقاومت در ۹ماه اخیر متحمل شده، تل‌آویو اکنون با کمبود شدید نیروی انسانی در ارتش مواجه شده، چراکه با افزایش تلفات و زخمی‌های نظامیان، موضوع فرار از خدمت سربازی گسترش یافته است.

وی تصریح کرد: صهیونیست‌ها برای فرار از این مشکل به جذب مزدوران خارجی رو آورده‌اند که از کشورهای اروپایی، آفریقایی و حتی شرق آسیا با دریافت مبالغ زیاد، خود را به سرزمین‌های اشغالی رسانده‌اند. علاوه بر آن‌ها حدود ۴هزار نیروی نظامی فرانسوی، کماندوهای ویژه آلمانی و نظامیان دلتای آمریکا در سرزمین‌های اشغالی حضور دارند. همچنین براساس اسنادی که شبکه الجزیره منتشر کرده، بیش از ۴هزار نفر از یهودیان ترکیه برای حضور در کنار سربازان صهیونیستی در جنگ غزه حضور یافته‌اند. 

ترابی در پاسخ به این پرسش که آیا رژیم صهیونیستی قابلیت ترمیم ماشین جنگی خود را در کوتاه‌مدت دارد، افزود: امروز بخشی از جمعیت در سرزمین‌های اشغالی یهودیان تندرو موسوم به حریدی‌ها هستند که از خدمت معاف‌اند. این مسئله در شرایط جنگی مخالفت‌های گسترده داخلی را به دنبال داشته و سبب اعتراضات ادامه‌دار شده است. بنابراین تل‌آویو در گام نخست باید مشکل خود را با حریدی‌ها برطرف و از سوی دیگر با مشوق‌های مالی،  زمینه حضور جوانان یهودی را برای خدمت در ارتش فراهم کند که این کار در کوتاه‌مدت بسیار دور از انتظار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.